reklama

Ruže pre učiteľku

Jaroslav Seifert (1901-1986) patrí medzi najvýznamnejších českých básnikov. V roku 1984 mu bola udelená Nobelova cena za literatúru. Zbierka básni Maminka (1954) odrážala jeho spomienky na detstvo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Jaroslav Seifert

Ruže pre slečnu učiteľku

Nebojím sa vyriecť to slovo.
Vnímam to ako šťastný sen.
Na námestí, na Havlíčkovom
ukrýval som sa v onen deň.
Havlíček mal tam sochu z kovu
a hrozil mestu Habsburgovmu
pohľadom ako pochodeň.

Hriech je vraj pochybenie z túžby
vykonať dobro. V tom čase
nevedel o tom žiačik hlúpy.
Ešte ťa neznal, Sokrates.
A ruže, chlapec slušný vcelku,
kradol. Pre slečnu učiteľku.
Chodil som asi do piatej.

A pri tej soche na záhone,
keď tma sa plazí v uliciach,
nežili dlho v svojej zóne.
Bývalo nás tam asi viac.
Schoval som ich za staré sane
a pred mamičkou prefíkane
som ukryl červeň na lícach.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V triede som prvý, vtáča ranné,
v ústrety učiteľke šiel.
Kradnuté boli. Nevídané.
Dnes už by som to nevedel.
Nič netušiac nežne ich kládla
do vody na kraj umývadla
a ja som sa od šťastia chvel.

Keď usmiala sa, pri písaní
začala sa mi ruka triasť.
Vtedy som nedokázal ani
napísať čo len zopár fráz.

Dnes moje kroky ostýchavé
míňajú ruže. Kvitnú práve.
Môžem si privoňať?

Preklad: Ivan Tkáč, 2008
Venované Mikinkovi

Ivan Tkáč

Ivan Tkáč

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Tisíc vynálezců udělalo krach.Hvězdy nevyšinuli se z věčných drah.Pohleďte jak tisíc lidí klidně žije. Ne, to nění práce ani energie.To je dobrodružství jako na moři uzamykati se v laboratoři.Pohleďte jak tisíc lidí klidně žije.Ne, to není práce, to je poezie.(V. Nezval: Edison) Zoznam autorových rubrík:  FilmyKnihySpoločnosťPoéziaPiesne

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu