reklama

Keď budem mať 64 rokov

Pieseň skupiny Beatles When Im 64 sa prvýkrát objavila na albume Sergeant Peppers Lonely Heart Club Band v roku 1967. Hudbu zložil Paul McCartney už ako 15-ročný, ale text až v roku 1966, čo bolo údajne inšpirované 64. narodeninami jeho otca. Ide o ľúbostnú pieseň, v ktorej mladý muž spieva svojej láske, že by s ňou chcel zostarnúť. Pieseň je krásna svojou jednoduchosťou - hudby aj textu. Je to jeden z dôkazov, že často aj v umení je krása práve v jednoduchosti. Nie je známe, či pieseň bola venovaná nejakej konkrétnej žene. V čase, keď písal text, chodil s herečkou Jane Asherovou, s ktorou bol neskôr aj zasnúbený, ale rozišla sa s ním po tom, ako ho prichytila pri nevere. Zaujímavý bol život McCartneyho aj ďalších členov skupiny Beatles v súvislosti so spomínaným vekom 64 rokov a textom piesne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

McCartney sa oženil v roku 1969 s Lindou Eastmannovou, ktorá v roku 1998 zomrela na rakovinu prsníka. Druhé manželstvo s modelkou Heather Millsovou sa práve škandalózne končí, pričom návrh na rozvod podal Paul tesne po svojich 64. narodeninách v júli 2006. John Lennon a George Harrison sa nedožili 64 rokov. Lennon bol zavraždený ako 40-ročný fanúšikom, zatiaľ čo Harrisson zomrel ako 58-ročný na rakovinu pľúc. A tak jediny člen skupiny Beatles, ktorý sa dožil 64 rokov so svojou manželkou, bol ten najmenej známy - bubeník Ringo Starr, momentálne 67-ročný. Do prekladu som si dovolil vložiť drobné aktualizácie - nech mi prepáčia tí fanúšikovia Beatles, pre ktorých sú nedotknuteľní.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď budem mať 64 rokov

Keď budem starší a vlasy mi zrednú
o niekoľko rokov neskôr,
pošleš mi srdce na deň Valentína,
a blahoprianie k sviatku, fľašu vína?
Keď o tretej zrána domov sa vrátim,
nebudeš predo mnou dvere zamykať?
Budeš ma stále ľúbiť,
budeš ma stále kŕmiť,
keď šesťdesiatštyri rokov budem mať?

Ty budeš staršia, keď príde ten deň.
Rád by som zostal dovtedy s tebou.
Stačí, keď slovkom mi naznačíš len.

Bol by som užitočný. Opravím poistku,
keď zhasnú ti všetky svetlá.
Môžeš štrikovať pri kozube sveter.
Celú nedeľu stráviť na výlete.
Burinu vyplejem a pokosím trávu.
A kto by si ešte mohol želať viac?
Budeš ma stále ľúbiť,
budeš ma stále kŕmiť,
keď šesťdesiatštyri rokov budem mať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Každé leto môžeme prenajať si domček
na ostrove Krk, ak nebude to drahé.
Budeme na to šetriť, ako aj včera.
Na kolenách vnuci ti sedieť budú:
Karol, Dávid a Vera.

Pošli mi email, riadok mi napíš.
Vyjadri presne svoj názor.
Aby som vedel, ako to myslíš.
Vynechaj frázu „s pozdravom".
Odpovedz prosím, vyplň formulár.
Ty moja navždy snáď.
Budeš ma stále ľúbiť,
budeš ma stále kŕmiť,
keď šesťdesiatštyri rokov budem mať?

Hudba a text: Paul McCartney, 1967 (na albume uvádzaný ako autor aj John Lennon)

Preklad: ©Ivan Tkáč, 2008

Video doslovne a vtipne vyjadrujúce text piesne 

When I am 64

When I get older losing my hair
Many years from now
Will you still be sending me a valentine
Birthday greetings, bottle of wine?
If I'd been out till quarter to three
Would you lock the door?
Will you still need me, will you still feed me
When I'm sixty-four?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

You'll be older too
And if you say the word
I could stay with you

I could be handy, mending a fuse
When your lights have gone
You can knit a sweater by the fireside
Sunday mornings go for a ride
Doing the garden, digging the weeds
Who could ask for more?
Will you still need me, will you still feed me
When I'm sixty-four?

Every summer we can rent a cottage in the Isle of Wight
If it's not too dear
We shall scrimp and save
Grandchildren on your knee
Vera, Chuck and Dave

Send me a postcard, drop me a line
Stating point of view
Indicate precisely what you mean to say
Yours sincerely, wasting away
Give me your answer, fill in a form
Mine for evermore
Will you still need me, will you still feed me
When I'm sixty-four?

Ivan Tkáč

Ivan Tkáč

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Tisíc vynálezců udělalo krach.Hvězdy nevyšinuli se z věčných drah.Pohleďte jak tisíc lidí klidně žije. Ne, to nění práce ani energie.To je dobrodružství jako na moři uzamykati se v laboratoři.Pohleďte jak tisíc lidí klidně žije.Ne, to není práce, to je poezie.(V. Nezval: Edison) Zoznam autorových rubrík:  FilmyKnihySpoločnosťPoéziaPiesne

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu